ילדים זו הוצאה שמחה

כל הטיפים הכלכליים והחשובים סביב לידה והצטרפות של תינוקות חמודים וחמודות למשפחה 👼

דני avatar
נכתב על ידי דני
עודכן לפני יותר משבוע

חלק א - כמה זה עולה לנו?

עם ההגעה של תינוק או תינוקת למשפחה החיים משתנים וההוצאות מזנקות. עכשיו צריך ללמוד איך להשתנות יחד איתם ולהתאים את עצמנו למציאות החדשה.

אז מה עושים? מתכננים.

ההוצאות סביב הלידה מתחלקות לשתיים - לפני ואחרי.

לפני הלידה

👈 הכנה ללידה עצמה - כמו ליווי של דולה, בדיקות פרטיות, או רפואה משלימה. על חלקן אפשר גם לקבל החזרים מקופת החולים - תמיד שווה לבדוק.

👈 יש גם את ההוצאות לקראת ההגעה של התינוק או התינוקת - אלו הוצאות חד פעמיות יחסית גבוהות עבור עגלה, מנשא, בגדים, מיטה ועוד ועוד.. עבורן כדאי לחשוב איפה נרצה לחסוך ואיפה נרצה להשקיע.

במקומות שבהם נבחר לחסוך אפשר לקנות יד שניה, או לקבל מחברים ומשפחה פריטים שכבר לא בשימוש.

במקומות שבהם נרצה להשקיע, כדאי לבדוק לאיזה מועדוני צרכנות אנחנו יכולים להשתייך כדי לקבל הנחות וקופונים. בכל מקרה, כדאי להבין כבר מראש על אילו מהפריטים נרצה להוציא ובאיזה סכום. אחרי שתתקבל החלטה, יהיה צריך לבדוק שיש לנו מספיק כסף כדי לממן את ההוצאות האלו בין אם בכסף שהצטבר בעו״ש, יתרת ההוצאות המשתנות בתזרים, או מתנות שקיבלנו ונקבל לכבוד הלידה.

אחרי הלידה

👈 יכול להיות שנרצה לחגוג במסיבת ברית או בריתה, אלו עלויות שנרצה להתכונן גם אליהן.

👈 גם ההוצאות השוטפות הולכות לעלות, לכן צריך לבדוק כמה כסף הולך לצאת בכל חודש.

בשביל לעשות את זה, צריך לקחת בחשבון את כל ההוצאות הנוכחיות שכבר יורדות, להוסיף עליהן את עלויות הפארמה, ביגוד וסופר שצפויות להתייקר בעקבות הלידה, ולאחר מכן לבדוק איזה סכום הוצאות משתנות ריאלי יהיה מספיק בשביל לסיים את החודש עם תזרים חיובי.

👈 בסיום חופשת הלידה לרוב יהיה צריך לשלם גם על מטפל.ת או משפחתון - זו הוצאה קבועה נוספת שכדאי להתכונן אליה כמה שיותר מוקדם. כלומר לבדוק מה האפשרות שהכי מתאימה, ומה סכום ההוצאה הקבועה שתתווסף בכל חודש. לאחר מכן נרצה להבין אם ההוצאה הזו מאפשרת לנו לסיים את החודש עם תזרים חיובי.

חלק ב - דמי לידה

ביטוח לאומי מעניקים דמי לידה בסכום אחד כולל. מה שיכול לייצר מצד אחד אשליה של עו״ש יחסית גבוה, ומצד שני תזרימים שליליים בכל חודש בהמשך, בגלל שאין הכנסה קבועה ממשכורת. לכן ההמלצה שלנו, היא להפוך את ההכנסה החד-פעמית של דמי הלידה להכנסה חודשית קבועה, בתזרים ובחיים עצמם.

מה זה אומר? לקחת את הסכום של דמי הלידה ולחלק אותו במספר החודשים של חופשת הלידה, כדי להפוך את הסכום להכנסה חודשית תזרימית.

איך עושים את זה? מעבירים את דמי הלידה מחשבון הבנק לפקדון. ממנו מבצעים העברה בכל חודש, חזרה לחשבון הבנק, בגובה הסכום שנקבע.

כשהמערכת תשאל על דמי הלידה, צריך להגדיר אותם כהכנסה לא תזרימית.

כשהמערכת תשאל על ההעברה של דמי הלידה לפקדון, צריך להגדיר אותה כהוצאה לא תזרימית.

בשורה התחתונה, המערכת תזהה את ההכנסה החודשית מהפקדון לאורך חופשת הלידה וככה אפשר להמשיך לעבוד עם התזרים, ולהיות בבקרה על כמה כסף נכנס וכמה כסף יותר בכל חודש.

כדאי לשים ❤️ להפרשות סוציאליות מדמי הלידה:

למרות שהסכום כולו מועבר לחשבון הבנק, לא כל הכסף שנכנס הוא לשימוש שלנו. חלק ממנו מיועד להפרשות סוציאליות כמו פנסיה או קרן השתלמות. בשגרה המעסיק מפריש אותן עבורנו בכל חודש, אבל לאורך כל חופשת הלידה לא נעשות הפרשות, ובמקום זאת הן יורדות בבת אחת עבור כל התקופה במשכורת הראשונה. זה אומר שהמשכורת הראשונה בחזרה מחופשת הלידה תהיה נמוכה באופן משמעותי.

לכן כבר עם קבלת דמי הלידה, כדאי להבין מה הסכום שירד מהמשכורת הראשונה ולהיערך לזה. בשביל זה צריך להבין מה הסכום שמופרש עבורך בכל חודש, להכפיל אותו במספר החודשים בהם לא תתקבל המשכורת, ואת הסכום שיוצא לשים בצד בפיקדון נפרד.

בפיקדון הזה אפשר להשתמש כהשלמה למשכורת הראשונה אחרי החופשת לידה.

חלק ג - חיסכון לכל ילד

לכל ילד שנולד בישראל יש את היכולת להתחיל את החיים הבוגרים עם כמה עשרות אלפי שקלים בחשבון הבנק, בלי קשר למצב הכלכלי של ההורים שלו. זה קורה בזכות תוכנית ״חיסכון לכל ילד״ שפועלת בישראל מאז ינואר 2017, ובמסגרתה הביטוח הלאומי פותח קופת חיסכון לכל ילוד, ומפקיד בה 55 ש״ח מדי חודש עד גיל 18. להורים יש את האפשרות להפריש 55 ש״ח נוספים מתוך קצבת הילדים אל קופת החיסכון, ובכך להגדיל את ההפקדה החודשית ל-110 ש״ח.

במעמד פתיחת תוכנית החיסכון ההורים יכולים לבחור האם להפקיד את הכספים בבנק או בקופת גמל להשקעה. לכל מסלול כזה יתרונות וחסרונות. בקופת גמל להשקעה יש סיכון מסוים (במיוחד במסלולים החשופים למניות), אך מאחר ומדובר בפרק זמן של 18 שנה הסיכון מצטמצם משמעותית. בנוסף, דמי הניהול בקופה משולמים על ידי ביטוח לאומי.

בנוסף, אם זה אפשרי, אנחנו ממליצים לוותר על השימוש בקצבת הילדים ולהפקיד אותה בקופת החיסכון גם כן. עבור הילדים בעתיד, מדובר בסכום כסף משמעותי שיתווסף לקופה.

חלק ד - תיאום מס אחרי חופשת לידה

גובה המס שאנחנו משלמות למס הכנסה, נקבע לפי חישוב שנעשה כבר בתחילת השנה, וצופה כמה כסף יכנס במהלכה. לכן בשנה שבה אנחנו יולדות, גובה המס שנשלם בחודשים שבהם כן עבדנו לרוב יהיה גבוה יותר ממה שאנחנו צריכות לשלם. זו הסיבה שמאוד חשוב לתאם מס על השנה של הלידה, ההחזר שיתקבל כנראה יהיה די גבוה.

איך זה עובד?

👈 אפשר לעשות תיאום מס באינטרנט - צריך ללחוץ כאן

👈 אפשר גם לקבוע מועד מראש, להגיע לביטוח לאומי ולעשות תיאום מס בעזרת נציג.ה - צריך ללחוץ כאן.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?