המדריך לעצמאים
יעל avatar
נכתב על ידי יעל
עודכן לפני יותר משבוע

אז יצאת לעצמאות מקצועית, הלקוחות איתך, ויש חודשים שהעסק מסתיים במאזן חיובי.

אבל אז עברת בערב על חשבונות משק הבית והחום שלך עלה: שוב יש בבית יותר הוצאות מהכנסות? רגע, אפשר לרשום את הילדה לחוג קונג-פו או שנמתין להחזר ממע״מ ומס הכנסה? השילוב הזה שבו הכסף שזורם אלינו כלל לא מבדיל בין המדפסת בעסק לבין קרטון החלב לבית, יוצר לנו כל חודש תחושה של בלבול, אי ודאות וחוסר שליטה.

הרעיון שלנו הוא לתת לך את הכלים שאיתם אפשר להתחיל לעשות סדר בבלאגן הכלכלי. איך? קוראים לזה הפרדת חשבונות. זה מה שנלמד פה היום ביחד.

המשימה שלנו ברייזאפ, היא לתת למאות אלפי משקי בית בישראל את הכוח לחיות בשליטה ובביטחון עם הכסף שלהם. אמנם המערכת שלנו לא בנויה לניהול השוטף של התזרים העסקי, אבל היא כן נועדה לניהול החיים הכלכליים שלך ושל המשפחה. אפשר לנהל תזרים מסודר למשק הבית, שבו המערכת מזהה כבר בתחילת החודש את ההכנסות וההוצאות, גם כאשר רוב ההכנסות הן מעסק עצמאי. אבל כדי שנוכל להתחיל ולעשות סדר בבלגן הכלכלי, יש כמה דברים שצריך לעשות, ב-3 שלבים פשוטים:

הפרדת חשבונות, זה שם המשחק

כדי להיות ״על זה״ כלכלית, ולהיות בשליטה על ההכנסות וההוצאות, ההמלצה שלנו ברייזאפ היא להפריד בין חשבון משק הבית לבין העסק. ככה יהיה אפשר לייצר שיקוף של הפעילות האמיתית שלך, גם בבית, וגם בעסק. ההפרדה הזאת חשובה מאוד כדי לייצר בהירות ויציבות כלכלית 💪

זה אומר שכל ההכנסות של העסק יכנסו אליו, וכל ההוצאות של העסק יצאו ממנו. יותר מזה, בתחילת כל חודש יהיה צריך להעביר משכורת בהוראת קבע מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי, ממש כמו שכירים. ככה יהיה אפשר לייצר למשק הבית שלכם הכנסה קבועה מדי חודש שתעזור לשמור על יציבות כלכלית, לתכנן קדימה, ולחסוך לעתיד.

חשוב לשים ❤️ שגם את החשבון העסקי צריך לנהל ולשמור על חשבון מאוזן תוך התחשבות בהוצאות עתידיות. בהמשך המדריך נסביר איך לקבל החלטה לגבי ההעברה החודשית שמומלץ לעשות מהחשבון העסקי לפרטי.

שלב ראשון - ניצור 2 סוגי חשבונות שונים - אחד לעסק ואחד למשק הבית.

כמו שברור שנפריד בין הבית לעסק ולא נישן במשרד, או לא ניקח איתנו את המשפחה בכל בוקר לעבודה, ככה גם נפריד בין הניהול הכלכלי וניצור הפרדה ברורה בין שני חשבונות:

  1. חשבון פרטי לניהול משק הבית.

  2. חשבון שנועד לניהול העסק.

כדאי לשים ❤️ שזה לאו דווקא אומר שצריכים לפתוח חשבון ״עסקי״ ולהתעסק בהמון בירוקרטיה וניירת. אפשר גם לפתוח חשבון בנק נוסף רגיל לגמרי על שמך ואז יהיו לך שני חשבונות בנק ״רגילים״, שיש ביניהם חלוקה פנימית: אחד מהם מיועד לעסק והשני מיועד לניהול משק הבית.

👈 כדאי לדעת שבישראל עוסק פטור ועוסק מורשה לא חייבים בחשבונות בנק עסקיים והחובה הזאת חלה רק על חברה בע״מ.

👈 אם מדובר בעסק צד עם הכנסות והוצאות קטנות - אפשר גם להשתמש באפליקציית פייבוקס כדי לפתוח קופה. אליה אפשר לקבל תשלומים ולהעביר אותם לחשבון הבנק באופן מרוכז בסיום כל חודש.

שלב שני - ניהול ההוצאות וההכנסות בחשבון העסקי.

גם אם בחרת לפתוח חשבון עסקי בבנק או חשבון בנק רגיל על שמך ופשוט לתייג אותו אצלך בראש כחשבון עסקי, מעכשיו כל הכנסה והוצאה של העסק תיכנס ותצא מהחשבון העסקי.

עכשיו המשימות הן כאלה:

👈 לבקש מכל מי שמעביר אליך כסף להעביר אותו לחשבון העסקי.

👈 לדאוג להעביר הוראות קבע של העסק (אם יש) לחשבון העסקי.

👈 להוציא כרטיס אשראי לחשבון העסק כדי שכל הרכישות ירדו מאותו חשבון בנק.

👈 מהחשבון של העסק יהיו צריכות לרדת גם כל ההוצאות שיש לעצמאיים, כמו תשלומים למס הכנסה, ביטוח לאומי, הפרשות לפנסיה, קרנות השתלמות וכדו׳.

שלב שלישי - לייצר הכנסה קבועה מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי.

איך יודעים איזה סכום להעביר?

👈 לבדוק מה ההכנסות השנתיות מהעסק.

👈 לבדוק מה ההוצאות השנתיות של העסק (כולל מס הכנסה, ביטוח לאומי ותשלומים נוספים).

👈 להוריד מההכנסות השנתיות את ההוצאות השנתיות.

👈 לחלק את הסכום שהתקבל ב-12 (כלומר 12 חודשים).

וזהו קיבלנו פחות או יותר את הרווח החודשי של העסק (כמובן שאפשר להתייעץ עם רו״ח כדי לקבל את ההחלטה הזאת).

אחרי שעושים את התרגיל הזה, עולות השאלות יותר קשות, כמו אולי ההכנסה לא קבועה ואי אפשר באמת לדעת מה יהיו ההכנסות בחודשים הקרובים 🤔

הנקודה החשובה כאן היא ההרגל לעבוד בצורה מסודרת ולספק לחשבון של הבית יציבות ובהירות, ולכן במצב הזה אפשר לעשות העברה של סכום מינימלי שנראה לך סביר, ככה שבכל חודש יהיה אפשר להעביר משכורת מבלי שהחשבון של העסק יתרוקן. אם יהיו הכנסות גבוהות יותר, יהיה כמובן אפשרי לעשות העברות חד פעמיות ובהדרגה ובזהירות לעדכן את סכום ההעברה החודשי. חשוב שלא להתפתות ולהגדיל את סכום ההעברה בין החשבונות רק כי הלך באחד החודשים של העסק מעולה, ייתכן שיהיו גם חודשים חלשים בהמשך - לכן הכלל הוא לתת לעסק לנוע בחופשיות ולבית יציבות.

עכשיו הגיע הזמן לסדר את ״המשכורת״ ולפתוח הוראת קבע מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי.

עכשיו סיימנו ואפשר להיות על זה גם בבית, גם בעסק וגם להנות מהדרך.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?