קרן השתלמות לעצמאיות ועצמאיים
נועה avatar
נכתב על ידי נועה
עודכן לפני יותר משבוע

קרן השתלמות היא מכשיר השקעה מאוד אטרקטיבי, אבל הדבר הטוב הזה לא קורה לבד. עצמאיים ועצמאיות צריכים לפתוח את הקרן בצורה אקטיבית. החדשות הטובות הן שהמאמץ שווה את זה, אז ריכזנו כאן מדריך מפורט עם כל מה שצריך לדעת.

מה זו קרן השתלמות:

👈 מוצר השקעה לטווח בינוני ארוך שמאפשר משיכה של הכסף בבת אחת ולא בחלוקה לקצבה.

👈 ניתן למשוך את הכסף לאחר 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה.

👈 כל הרווחים של הקרן פטורים ממס רווחי הון, בהפקדות עד התקרה (פירוט למטה).

👈 עצמאיים יכולים להינות מהטבות מס משמעותיות של אלפי שקלים בשנה.

כמה מפקידים לקרן השתלמות?

במקרה של עצמאיים ועצמאיות מדובר בהחלטה אישית, ואפשר להפקיד כל סכום. עם זאת, כדאי לדעת שלהטבת המס יש תקרה של הפקדה עד 1,710 ₪ בחודש נכון לשנת 2024 (הסכום משתנה מעט בכל שנה).

מתי אפשר למשוך את הכסף?

קרן השתלמות אינה נזילה ב-6 השנים הראשונות ממועד פתיחתה. לדוגמה, אם הפקדת כסף ב-1.1.2019 יהיה אפשר לממש אותו רק ב-1.1.25 אם המטרה של המשיכה היא באמת לצורך השתלמות, אז ניתן למשוך את הכסף כבר אחרי 3 שנים. כשמגיעים לגיל פרישה אפשר למשוך את הכסף אחרי 3 שנים גם לא למטרות השתלמות.

האם אפשר להעביר את הקרן בין בתי השקעות?

בהחלט. חוק הפיקוח מאפשר להעביר את כספי קרן ההשתלמות שלנו לקרן חדשה מתי שנרצה מבלי שהעברה כזאת תחשב אירוע מס או תשלום כלשהו. הכי חשוב - ההעברה צריכה להיעשות תוך שמירה על הוותק שנצבר בקרן הקודמת.

למה כדאי לפתוח קרן השתלמות?

במילה אחת - הטבות.

ובכמה מילים - הטבות מס ששוות לא מעט כסף. כדאי לדעת שהן ניתנות בשני מועדים: פעם אחת במועד הפקדת הכסף ופעם שניה במועד משיכת הכסף.

👈 הטבות בהפקדה של הכסף

את חלק מההפקדות אפשר להחשיב כהוצאה מוכרת, ובכך להקטין את גובה המס שצריך לשלם למדינה. אפשר להחשיב כהוצאה מוכרת הפקדות בשיעור של 4.5% מגובה ההכנסה שחייבת במס, ובכל מקרה עד 12,775 ₪ בשנה (נכון ל-2023). האם זה אומר שכדאי להפקיד עד 12,775 ₪ בשנה? לא בטוח בכלל כי יש גם הטבות מס אחרות במועד משיכת הכסף.

👈 הטבות במשיכה של הכסף

ברגע שמושכים את הכסף מהקרן לחשבון הבנק, כל הרווחים שנצברו בקרן יהיו פטורים ממס רווחי הון, וזה בתנאי שהסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על 19,920 ₪ בשנה או 1,660 ₪ בחודש (נכון ל-2023), ובנוסף הכספים נמשכו לאחר שהקרן הפכה לנזילה (6 שנים).

ניקח דוגמה להמחשה:

עצמאית מרוויחה 200 אלף שקל בשנה. התקנות אומרות שהיא יכולה להכיר בהפקדות של עד 4.5% מההכנסה כדי להנות מהטבות המס. כלומר 9,000 שקל מההפקדות שלה יוכרו כהוצאה מוכרת (4.5% * 200,000 = 9,000 שקל). והנה בגלל ההוצאה המוכרת, אותה עצמאית חוסכת בתשלומי המס 2,790 שקל!

כלומר היא אמנם הפקידה 9,000 שקל לתוכנית חיסכון, אבל קיבלה בחזרה כמעט 3,000 שקל. בנוסף, כל הרווחים שהכסף יעשה בקרן (בתקווה) יהיו פטורים ממס רווחי הון, וזה כבר מאוד משתלם. (ברוב מכשירי ההשקעה שיעור מס רווחי ההון הוא 25% ריאלית).

מה כדאי לעשות עכשיו?

כל מה שנכתב פה הוא לא יעוץ ולא המלצה. אנחנו כן נמליץ לך לבדוק מול רואה חשבון מה ההכנסה השנתית וכמה הטבות מס תקבלו. שווה גם לבדוק מול סוכני הביטוח שלך שאכן יש לך קרן השתלמות או לברר על פתיחה של קרן כזו, באותה הזדמנות כדאי לבדוק שיש גם הפקדות לקרן פנסיה.

הטבות מס הן דחיפה מעולה כדי גם לחסוך לעתיד וגם לקבל הטבה כספית. אבל גם בלעדיהן, כדאי לעשות כל חודש הפקדות לטובת הפנסיה והצמיחה שלך, לאורך זמן זה שווה המון כסף 🌱

האם קיבלת תשובה לשאלתך?