כל האוספים
טיפים מצוות רייזאפ
לקנות חכם
העלות הנסתרת של הרכישות מחו״ל - ואיך להפחית אותה?
העלות הנסתרת של הרכישות מחו״ל - ואיך להפחית אותה?
נועה avatar
נכתב על ידי נועה
עודכן לפני יותר משבוע

חברות האשראי גובות עמלת המרה על כל קנייה שעשית במטבע חוץ. זו בעצם קניה שאנחנו רוכשים במטבע זר אבל משלמים עליה בשקלים, ולכן יש כאן פעולת המרה שכדאי לדעת איך לצמצם. זה יכול להיות הקניות באמזון או iherb, כרטיס הטיסה שהזמנת והבזבוזים עצמם בחו״ל. זה קורה ברכישות קטנות וגם גדולות וזו עמלה שיכולה לייקר את הרכישה ב-3%.

על הרמקול שקנית באמזון ב-100 $ בעצם שילמת 103 $. על הטיול בארה״ב שעלה 10,000 ₪ בעצם שילמת 300 ₪ נוספים. התוספת זו בעצם העמלה של חברת האשראי. קל לפספס את התוספת במחיר, כי זו למעשה עמלה נסתרת. לא יופיע לך בפירוט האשראי רכישה של רמקול ב-100 דולר ועמלה לחברת האשראי 3 דולר נוספים, אלא פשוט נראה חיוב אחד בשקלים. ככה יהיה קל להתבלבל ולא לשים לב שהתשלום גדל.

הנה כאן אפשר לראות איך זה נראה בפועל. אפשר לראות בשורה התחתונה שנגבתה עמלה של 2.8% מסכום העסקה. במקרה הזה כ-40 ₪.

חשוב לדעת שזו לא גזירת גורל, ואפשר בהחלט להפחית את העלות הזאת. איך?

👈 קודם כל צריך לבדוק באפליקציה או באתר של חברת האשראי שלך מה אחוז תשלום עמלה בכרטיס שלך. בואו נעשה את זה עכשיו ביחד? הנה לינק לשירות הלקוחות של כאל, הנה לינק ל-MAX והנה לישראכרט. אם אכן מדובר בעמלה של 2.5% או 3% ואין משהו אחר מיוחד בכרטיס הספציפי הזה שמחזיק אותך. אפשר לעבור לכרטיס אחר (והנה עברנו לנקודה הבאה).

👈 אפשר להוציא כרטיס אשראי חדש עם עמלה מוזלת. כדאי לזכור שחברות האשראי רוצות שנחזיק בכרטיס שלהן כי על כל רכישה, גם בארץ וגם בחו״ל הן מרוויחות הרבה כסף. אפשר לבדוק כרטיסים אחרים וגם כרטיסים של מועדונים שונים או של מקומות עבודה כמו "רעות תקני לי" וקבוצת הפייסבוק "כזה אני רוצה", ״הייטקזון״ או למשל כרטיס של אוניברסיטת תל אביב שדרכן תוכלו להוציא כרטיס אשראי עם פטור מדמי כרטיס ועמלת המרת מט"ח של 1% בלבד ועוד.

👈 עוד דבר שאפשר לבדוק, זה פתיחה של חשבון מט"ח בבנק ואז לבקש מהבנק שבכל רכישה באותו מטבע זר, לחייב ישירות את החשבון הזה. החיסרון הוא שצריך להמיר כספים לדולר למשל ולהפקיד אותם בחשבון הדולרי. המרה כזאת בין אם בבנק ובין אם ב-change כרוכה בעלות כספית ולכן צריך לבדוק שהיא עדיפה על העמלות שחברות האשראי גובות. היתרון הוא שככה לא משלמים עמלת המרה ברכישות בכרטיס האשראי אפשרות כזאת תהיה מומלצת למשל עבור מי שמקבלים הכנסות במטבע זר.

בקיצור, אפשר להוזיל את העמלה הזאת.

בתקופה כמו שלנו, כשהרכישות מחו״ל רק הולכות וגדלות וקל לקפוץ לסופ״ש בחו״ל - לעמלה הקטנה והנסתרת הזאת יש בסוף עלות מצטברת גדולה.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?