להבין את הביטוח: ביטוח רכב
נועה avatar
נכתב על ידי נועה
עודכן לפני יותר משבוע

אחת לשנה מגיע השלב שצריך לחדש את ביטוח הרכב, ואז עולה השאלה אם להמשיך עם חברת הביטוח הקיימת או לדבר עם חברה אחרת?

ומה בכלל כדאי לבדוק כשמחדשים את הביטוח?

כדי לעשות סדר, הכנו כאן מדריך עם כל מה שחשוב לדעת 💪

לפני שצוללים לביטוח רכב, חשוב להזכיר עובדה כללית בעולם הביטוחים - ככל שההשתתפות העצמית שלנו נמוכה יותר, ככה מחיר הביטוח יקר יותר.

זו עובדה שמובילה אותנו לשאלת הבסיס בתהליך רכישת הביטוח - כמה חברת הביטוח תשלם וכמה אנחנו נשלם אם יהיה צריך להשתמש בביטוח.

ביטוח רכב חובה

לפי חוק במדינת ישראל, כל רכב מנועי חייב בביטוח חובה. זו לא שאלה אם רוצים או כדאי, אלא פשוט חייב וזו עבירה על החוק שיכולה לגרום למאסר. ביטוח חובה מכסה למעשה את פגיעות הגוף של כל מי שמעורב בתאונה, ולא מכסה נזקי רכוש. ביטוח חובה הוא חוזה די אחיד ואין הבדל גדול בין הכיסויים לכן מה שחשוב פה זה רק המחיר.

מקיף וצד ג׳

ביטוח מקיף וצד ג׳ הם שני ביטוחים שמבטחים רכוש (ולא גוף). אפשר לרכוש כל אחד מהם בנפרד או ביחד. מקיף כולל נזקי רכוש לרכב המבוטח כתוצאה מתאונה, שריפה, גניבה, השחתה וכדומה. צד ג׳ הוא ביטוח לנזקי רכוש שהרכב המבוטח גרם לרכב אחר.

לא מדובר על ביטוח שחובה לעשות אלא על ביטוח רשות, לכן לעיתים בעלי רכבים ישנים (ששוויים נמוך יחסית) בוחרים לא לרכוש ביטוח מקיף אלא רוכשים אך ורק ביטוח צד ג'.

מה משפיע על המחיר של ביטוח המקיף

יש מספר פרמטרים שמשפיעים על המחיר החודשי של הביטוח, שהיא בעצם הפרמיה החודשית.

👈 ככל שההשתפות העצמית תהיה נמוכה יותר, ככה מחיר הפרמיה יהיה לרוב גבוה יותר.

👈 היסטורית תביעות - אם אין תביעות ביטוח ב-3 השנים האחרונות, הפרמיה תהיה נמוכה יותר. כל תביעה, תעלה את מחיר הביטוח.

👈 סוגי מכוניות שנחשבות ״גניבות״ יותר, ישלמו פרמיה גבוהה יותר.

👈 אמצעי המיגון ומערכות הנהיגה החכמות הקיימות ברכב.

👈 גיל הנהג: נהג צעיר (פחות מ-24) או נהג חדש גורמים לפרמיה גבוהה יותר, לפעמים בצורה משמעותית.

👈 מספר הנהגים ברכב: ביטוח מקיף לכל נהג ונהגת ברכב הוא היקר ביותר. אם מגבילים את הביטוח לשניים בלבד, זה יכול לחסוך בגובה התשלומים החודשים.

לאחרונה חברות הביטוח החלו להכניס גם פרמטרים חכמים יותר שמנטרים את היקף הנסיעה ואת איכות הנהיגה שלנו אך זה עדיין לא נכנס בצורה רוחבית וגורפת.

מה עושים עכשיו?

נכון לתחילת שנת 2024, נרשמו עליות מחירים משמעותיות מאוד בביטוחי הרכב. ולכן, עוד יותר חשוב לא לסגור לפי הצעה מחברת ביטוח אחת, גם אם היא חברת הביטוח שמבטחת אותך היום וגם אם בעבר היא הייתה הזולה ביותר. בשוק ביטוחי הרכב יש המון ״משחק״ למו״מ ושופינג ולכן כדאי לעבור מספר חברות, להבין את התנאים שהן מציעות (הרחבות), מה הסכום ההשתפות העצמית במקרה של טיפול.

כדאי גם לבדוק איך החברה מדורגת ברמת השירות כפי שמפרסמת רשות שוק ההון שהיא המפקחת של חברות הביטוח. שלא נצטרך אבל אם כבר, לפחות שתעמוד מולנו חברת ביטוח עם שירות טוב ויעיל.

אפשר להיכנס לאתרי השוואה כמו וובי או בסטי ויחד איתם להשוות מחירים גם לחברות הישירות כמו ביטוח ישיר, AIG, ליברה וכדומה.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?