כל האוספים
לתכנן את העתיד עם רייזאפ
תוכנית ייעוץ אישי לעתיד
להיות על זה גם מחר - איך בונים תוכנית כלכלית?
להיות על זה גם מחר - איך בונים תוכנית כלכלית?

כל מה שרציתם לדעת על בניית תוכנית כלכלית כדי להגיע למטרות והחלומות של השנים הבאות

נועה avatar
נכתב על ידי נועה
עודכן לפני יותר משבוע

ניקח רגע ונדמיין סיטואציה שבה אנחנו נכנסים לרכב, מכניסים את המפתח לסוויצ׳, יש ברקע מוזיקה נעימה והתחלנו לנסוע, אבל אז שמנו לב שאנחנו לא בדיוק יודעים לאן אנחנו נוסעים ואז גם לא יודעים איך להגיע לשם. מוזר לא?

חזרה למציאות.

כשאנחנו נכנסים לרכב, אנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים לנסוע. אנחנו נכנסים לרכב, מזינים את היעד באפליקציית הניווט, ורוצים שהיא תמצא עבורנו את הנתיב המהיר ביותר.

אז למה שזה לא יקרה גם כשמדובר בכסף שלנו? למה שלא נעיז להכניס את היעד שאנחנו רוצים ונבדוק איזה מסלולים יכולים להביא אותנו לשם. נניח והחלום הוא טיול גדול עם המשפחה שיעלה 50,000 ₪.

אופציה אחת היא להגיד לעצמנו, כן, מתישהו, כשהילדים יגדלו, שנקבל העלאה בשכר או פשוט לקחת הלוואה בשביל זה ואז להיסחב איתה ועם תשלומי הריבית. אופציה שנייה היא להתחיל לתכנן איך אפשר להגשים את המטרה הזאת. מה היא דורשת מאיתנו, והאם נוכל להגיע אליה כבר בעתיד הקרוב. חשוב לומר שתכנון לא נועד רק לחלומות גדולים. הוא גם לקראת אירועי החיים שיגיעו כמו בת מצווה, החלפת רכב, חתונה או פשוט להיות ערוכים כלכלית למקרי חירום שיגיעו.

תוכנית פיננסית זו גישה פרקטית שמקדמת אותנו צעד קטן אחרי צעד קטן בדרך למטרה הגדולה. בסופו של יום, אנחנו עובדים כל כך קשה בשביל להרוויח כסף, אז זה רק הגיוני שנדע גם איך הוא מקדם את החלומות שלנו ואת החיים שאנחנו רוצים לעצמנו. ולא צריך להיבהל, לבנות תוכנית פיננסית לא צריכה להיות משימה כל כך מסובכת.

אבל בואו נשים את המילים הפיננסיות הגדולות בצד.

כשיש לנו תוכנית, אנחנו מרגישים יותר בשליטה כי זה כבר לא רק ניחושים או משהו מבולגן, אלא יש לנו מספרים ודרך עבודה. גם אם היא לא תקרה אחד לאחד, אנחנו יוזמים ויש לנו כלים לעבוד איתם, אנחנו לא נשטפים עם הזרם אלא יש לנו מגדלור, ואנחנו כל פעם מתקדמים לעברו עוד קצת. בניית תוכנית עוזרת להפחית לחץ לגבי הכסף, ונותנת קצת יותר ודאות לגבי העתיד. תוכנית טובה אפילו תיערך לאי ודאות שתגיע עם העתיד (והיא כמובן תגיע).

מה זה בכלל תוכנית פיננסית?

רייזאפ עוזרת לנו לנהל את התזרים שלנו, כאן ועכשיו, ולסיים את החודש בתזרים חיובי. זה חשוב והכרחי וזה הבסיס הפיננסי. אחרי זה מגיעה השאלה - מה עכשיו?

אנחנו יודעים לקחת את התזרים החיובי הזה למקומות שיקדמו אותנו לעבר הדברים הגדולים שאנחנו רוצים? הדברים שאנחנו חולמים עליהם? תוכנית פיננסית מאפשרת לנתב את הכסף למטרות והחלומות, הדברים שחשובים לנו באמת. התוכנית צריכה להתאים למציאות היומיומית, ולהתבסס על האפשרות הכלכלית להגיע למטרה.

אז איך בונים תוכנית פיננסית?

שלב ראשון

בשלב הראשון נכיר את התמונה המלאה שלנו.

התזרים מייצג תמונת מצב של כמה כסף נכנס ויוצא בכל חודש. אבל מעבר אליו יהיה צריך לעשות מיפוי של שאר החסכונות ולהבין איפה אנחנו עומדים, איפה החסכונות נמצאים ומה הנזילות שלהם. שני אלו ירכיבו את נקודת הפתיחה שאיתה נבין איך יוצאים לדרך.

שלב שני

בשלב השני נגדיר יעדים וחלומות.

זה החלק הקריטי ביותר של התוכנית והוא דורש חשיבה. מה באמת חשוב לך? כמה זה יעלה? מתי היית רוצה שזה יקרה? זה שלב שקל לדלג עליו כי הוא דורש זמן ואנרגיה ובירור אמיתי עם הדברים שחשובים, אבל זו החתיכה הכי חשובה של הפאזל אז לא נרצה לוותר עליה.

שלב שלישי

בשלב השלישי נעשה ניתוח ונבדוק מה המשמעות בתזרים של כל מטרה וכל חלום. כלומר נבדוק עבור ככל מטרה, כמה כסף צריך לשים בצד בשבילה ואם התזרים מאפשר את זה, במקרה שלא, נבדוק אם גם אפשר להשתמש בחיסכון קיים.

חשוב לבנות תוכנית פיננסית עוד לפני שנתחיל להשקיע. אם נבין את המטרות שלנו, נבין גם מה טווח הזמן להשקעה שלנו, ונבחר את האפיק שמתאים לנו ביותר.

למשל, זוכרים את הטיול המשפחתי הגדול? הערכת שהוא יעלה 50,000 ₪ ונניח שהגדרת שהמטרה היא לעשות אותו בעוד 4 שנים, ונניח שבדקת וראית שיש לך היום כ-10,000 ₪ עבור המטרה הזאת. איזו הפקדה חודשית נדרשת כדי להגשים את החלום? התשובה כאן למטה.

ככה לקחנו חלום אחד, ופירקנו אותו לשאלות קטנות ולתשובה פרקטית איך להגשים אותו.

מגניב לא?

עכשיו הגיע הזמן לבנות תוכנית שלמה! בדיוק בשביל זה הכנו מחשבון שיעזור לך להבין את המספרים שמאחורי המטרות והחלומות שלך.

מה עכשיו?

עכשיו בונים תוכנית לפי השלבים שפירטנו כאן למעלה.

הרכיב הסודי להצלחה הוא מצד אחד לחלום ומצד שני להיות ריאליים, כי בסוף כדי לבנות תוכנית מוצלחת צריך גם ליישם :) האם באמת נפקיד 760 ₪ כל חודש לחופשה הגדולה או שנשאיר את החלום במגירה? זה יכול להישמע מפחיד וגדול, אבל כשמפרקים את זה לצעדים קטנים ולסכום חודשי, אפשר להסתכל למטרות שלנו בעיניים.

חשוב לומר שלא תמיד המטרה אפשרית במבט ראשון, זה קורה וזה בסדר. הנקודה החשובה היא לא לוותר ולא לנטוש את התהליך. יש המון כלים כדי להפוך מטרה לא ריאלית למטרה קצת יותר ריאלית כמו להגדיר אותה מחדש או לחזור לתזרים ולבדוק מה כן אפשר, ואיך לפנות עוד כסף מהוצאות אחרות בשביל המטרה.

נצא לדרך

אפשר לבנות את התוכנית לבד לפי השלבים כאן למעלה.

אפשר גם לעשות את זה עם אחד מהיועצים או היועצות של רייזאפ, שכבר סייעו למאות לקוחות לבנות תוכנית פיננסית מותאמת אישית.

ברייזאפ יש לנו תהליך שבו נבצע פגישה ובה נבנה תוכנית מותאמת אישית עם כלים לתכנן קדימה. פרטים נוספים לתוכנית יעוץ אפשר לקרוא כאן. התהליך הזה מתאים למי שרוצה להתחייב לתהליך ארוך יותר. אלו השלבים:

  1. ניתוח של התזרים החודשי
    בעזרת הטיפים הקטנים שעושים את ההבדל נבין כמה כסף אפשר לחסוך בכל חודש, נציב יעדים להוצאות ונזהה אפשרויות נוספות לשיפור.

  2. נבנה תמונה כלכלית מלאה
    מיפוי של כל החסכונות, הקרנות, הקופות, הפקדונות, ההלוואות – כל הנכסים וההתחייבויות.

  3. נגדיר חלומות ומטרות לעתיד
    מה החלומות והיעדים גם לעתיד הקרוב וגם לעתיד הרחוק.

  4. נבנה תוכנית כלכלית ברורה קדימה - זה התכלס!
    תוכנית אישית שבנויה מטיפים בגובה העיניים וצעדים פרקטיים אל עבר היעדים שהוגדרו.

הכי חשוב בין אם זה לבד ובין אם זה עם רייזאפ, פשוט להתחיל לחלום ולהבין איך באמצעות כלים פיננסיים, אפשר להגשים את החלומות 🌟

האם קיבלת תשובה לשאלתך?