כל האוספים
טיפים מצוות רייזאפ
לקנות חכם
מה העלות האמיתית של אחזקת רכב?
מה העלות האמיתית של אחזקת רכב?

כל הדברים שחשוב לקחת בחשבון לקראת רכישה של רכב.

משה avatar
נכתב על ידי משה
עודכן לפני יותר משבוע

לרוב משקי הבית יש קטגוריה של רכב. התשלומים בקטגוריה מורכבים מתשלום על הרכב עצמו, והוצאות כלליות שוטפות שקשורות לתפעול ותחזוק הרכב (דלק או חשמל, חניה, ביטוחים וטיפולים). לפני שניגשים לרכישת הרכב חשוב להבין איזה אפשרויות קיימות ואיך אפשר לשלם.

אפשרויות שיש לרכישת רכב הן:

  1. קניית רכב יד ראשונה.

  2. קניית רכב משומש.

  3. ליסינג.

  4. רכב שיתופי.

האפשרויות למימון התשלום על הרכב הן:

  1. כסף שחסכנו מראש (בעו״ש, בקרן השתלמות, או בפיקדון ייעודי) שפה היתרון הוא שלא יהיה לנו חיוב חודשי. אבל החיסרון הוא העלות האלטרנטיבית שהפסדנו, כלומר אם הכסף נלקח מחיסכון לטווח ארוך, זה אומר שהפסדנו את הרווח העתידי של החיסכון.

  2. הלוואה או מימון - זו אפשרות שיותר קל להשיג, אבל היא כוללת ריבית ולכן התשלום יהיה גבוה יותר מעלות הרכב. לדוגמה על רכב שעולה 80,000 ₪ נשלם בפועל עם החזר הלוואה סה״כ 90,000 ₪.

כשמסתכלים על תשלום הרכב, צריך לקחת בחשבון את כל ההוצאות, לכן ריכזנו כאן את האפשרויות המרכזיות לרכישת רכב, עם כלל ההוצאות שמרכיבות כל אפשרות וכמובן עם היתרונות והחסרונות שלהן:

קניית רכב חדש:

היתרון הוא שלרוב הרכב יגיע עם אחריות יצרן על תקלות למספר שנים והן יחסכו עלויות תיקון. לרוב גם לרכב חדש לרוב יש פחות תקלות ופטור מטסט לשלוש השנים הראשונות. אבל החיסרון הוא שירידת הערך של הרכב היא מהירה, זה אומר שהמחיר של הרכב יורד בצורה דרסטית ב-3 שנים הראשונות (30-40%). זה אומר שברגע שנמכור את הרכב נפסיד סכום גבוה מהעלות הראשונית שלו, ונשלם עבור ביטוח או טיפולים שלא כלולים באחריות היצרן.

קניית רכב יד שניה:

היתרון הוא שלרוב נרכוש אותו אחרי ירידת הערך המשמעותית. זה אומר שהעלות של הרכב תהיה משמעותית זולה יותר מרכב יד ראשונה, ולפעמים עדיין תהיה אחריות יצרן על הרכב שתוזיל עלויות על תיקונים. החיסרון הוא שיכול להיות שיהיה קשה יותר לקבל הלוואה.

רכב בליסינג:

היתרון הוא שקל מאוד לקבל מימון, כלומר הלוואה מחברת הליסינג. בנוסף, בחלק מהמסלולים יש תשלום קבוע חודשי שמגלם בתוכו גם את העלות של הרכב וגם עלויות תחזוקה שוטפת (טיפולים, תיקונים וביטוחים). החיסרון הוא שקשה מאוד להבין את העלות האמיתית של הרכב, כי היא מורכבת ממספר תשלומים מעבר לתשלום החודשי (תשלום מקדמה ותשלום סוף תקופה), ובחישוב הכולל זו בדרך כלל זה יוצאת האפשרות היקרה. דבר נוסף הוא שהרכב בפועל לא שלנו, לכן אין אפשרות למכור אותו כשרוצים להשתדרג, ולקבל החזר חלקי על הסכום שכבר הוצאנו.

רכב שיתופי (למשל קאר טו גו):

היתרון הוא שאין עלויות קבועות בכלל כמו תשלום על הרכב או תחזוקה, והחיוב הוא רק לפי שימוש. החיסרון הוא שהרכב לא תמיד זמין כשיש צורך, והתשלום היחסי לשימוש הוא יקר.

לסיום, לפני רכישת רכב, חשוב לקחת בחשבון את כל הפרטים שמרכיבים את העלות השנתית והחודשית, ומהווים את המחיר האמיתי שאנחנו משלמים עבור הרכב, ורק לאחר מכן לקבל החלטה.

האם קיבלת תשובה לשאלתך?