איך להיערך להוצאות גדולות?
נועה avatar
נכתב על ידי נועה
עודכן לפני יותר משבוע

התזרים הוא כלי שעוזר להיות על זה ולדעת בכל חודש כמה כסף נכנס וכמה יוצא. מעבר לדברים שבשגרה, החיים מזמנים לנו גם הוצאות חד-פעמיות גדולות לפעמים ידועות מראש, ולפעמים מפתיעות. לשני הסוגים כדאי תמיד להתכונן, וכאן נתמקד בסוג הראשון - איך נעזרים בתזרים כדי להתכונן להוצאה גדולה ידועה מראש. בשביל להתכונן לסוג השני של הוצאות גדולות מפתיעות, אפשר להיעזר במדריך הזה על כרית ביטחון.

יש שלושה עקרונות משמעותיים שחשוב לפעול לפיהם:

👈 לחשב כמה כסף נוציא (כולל הפרטים הקטנים שקל לשכוח).

👈 לחסוך כסף לקראת ההוצאה.

👈 לבדוק איך מוזילים עלויות.

👈 השלב הראשון - לחשב את המחיר האמיתי והמלא

בין אם זה טסט לרכב, הוצאות על החיסונים של הכלב או הוצאות לקראת החגים - נתחיל בחלק של להבין כמה זה באמת עולה לנו. בשביל זה כדאי לשים ❤️ לחשב את ההוצאה העיקרית, אבל גם את ההוצאות שנלוות אליה. למשל - טסט לרכב כולל גם תשלום אגרה למשרד התחבורה, תשלום למכון הרישוי עצמו ולרוב גם טיפול במוסך.

👈 שלב שני - הגיע הזמן להתכונן

בשלב הבא, נבין כמה כסף צריך לשים בצד בכל חודש כדי לחסוך את הסכום שנרצה להוציא. את סכום ההוצאה שאותו כבר חישבנו בחלק הראשון, נחלק במספר החודשים שיש לנו לחסוך ואת מה שיצא נרצה לחסוך בכל חודש. למשל, אם נערך שישה חודשים מראש לקראת טסט לרכב שעולה 1,500 ₪ יהיה צריך לשים בצד בכל חודש 250 ₪ לקראתו.

חשוב לשים ❤️ שהסכום שנשים בצד בכל חודש, עדיין מאפשר לנו להיות במגמה של צמיחה ולשמור על תזרים חיובי. במקרה שבו היתרה של ההוצאות המשתנות לא מספיקה, או שהתזרים הוא שלילי כדאי לנסות לצמצם הוצאות במקום אחר בתזרים, ו״לפנות״ כסף עבור ההוצאה הזאת.

זה לא תמיד פשוט, והרבה יותר קל לדחות את היערכות לרגע האחרון. אבל בסוף יגיע הזמן ויש הוצאות שנתיות שיקרו, בין אם נערך אליהן ובין אם לא. השאלה היא אם נרצה שהן ״יפתיעו״ אותנו בסכום גדול בחודש אחד ספציפי, או שנתכונן אליהן ונקטין את ההשפעה של ההוצאה עלינו כי נחלק אותה על פני כמה חודשים. מעבר לכך שההיערכות מראש עוזרת לנו להגיע מוכנים כלכלית, היא גם נותנת לנו להיות גאים בעצמנו ולהרגיש שאנחנו על זה 💪

אחרי שהבנו כמה כסף שמים בצד בכל חודש, איפה בפועל כדאי לשים את הכסף?

👈 אפשרות אחת היא כאשר יתרת ההוצאות המשתנות בתזרים מספיק גבוהה, להגדיר יעד חודשי בסכום נמוך ממנה. ככה המערכת לא תתחשב בו ככסף שאפשר להוציא בתזרים, נוכל לצבור את הסכום ביתרת העו״ש, ולהשתמש בו כשיגיע הרגע המתאים. כדי לעדכן את היעד החודשי - צריך ללחוץ על ״לבחירת יעד״ ולהגדיר סכום שנמוך מיתרת ההוצאות המשתנות. יהיה אפשר לשנות את היעד וגם לראות כמה כסף ישאר להוצאות משתנות אחרי העדכון.

מתוך היעד החודשי ההמלצה שלנו היא לפתוח ״תוכנית גדולה״ שבה המערכת תעקוב יחד איתך על תהליך צבירת הכסף לקראת התוכנית, אפשר לקרוא על זה עוד כאן. כדי להוסיף תוכנית חדשה פשוט צריך ללחוץ על ״פירוט התוכניות״, ואז על ״למסך התכניות״, לגלול למטה וללחוץ על ״הוספת תוכנית״. שם, להגדיר באיזו הוצאה מדובר, הסכום שנרצה לחסוך עבור ותוך כמה זמן. בשלב הבא, המערכת תחשב כמה כסף צריך לשים בצד בכל חודש עבור התוכנית ותקח אותה בחשבון בחישוב התזרים החודשי. לסיום, צריך לגלול למטה וללחוץ על הכפתור הכחול ״שמירה״.

👈 אפשרות נוספת, היא להפקיד את הכסף בפועל לקופת חיסכון לטווח קצר. לקראת ההוצאה עצמה למשוך אותו מהחיסכון לתוך העו״ש כדי שנוכל להשתמש בו ולשלם עם הכסף שחסכנו. זה יכול להיות בפייבוקס, פיקדון נזיל בבנק או קרן כספית.

במקרה כזה, את ההעברה החודשית לחיסכון נגדיר בתזרים כהפקדה קבועה לחיסכון. בחודש של ההוצאה נמשוך את החיסכון לעו״ש - בתזרים זה יוצג כהכנסה משתנה, והסכומים בין ההוצאות על ההוצאה וההכנסה של הכסף שחסכנו עבורה יתקזזו ביניהם בתזרים.

👈 שלב שלישי - לקראת ההוצאה עצמה, לבדוק איך אפשר לחסוך בעלויות?

כמו ברוב המקרים ידע הוא כוח, ויש הוצאות גדולות שבהחלט אפשר להוזיל. המפתח העיקרי הוא לקרוא, לשתף ולשאול. כדאי להתעניין בקבוצות פייסבוק עם טיפים ועדכונים, אתרי אינטרנט רלוונטים וכמובן להתייעץ גם בקהילת הפייסבוק שלנו.

בהצלחה 💪

האם קיבלת תשובה לשאלתך?