מה לבדוק כשהתזרים שלילי?
דני avatar
נכתב על ידי דני
עודכן לפני יותר משבוע

המשמעות של תזרים שלילי היא שהמערכת צופה שבחודש הנוכחי יצא יותר כסף ממה שנכנס.

כדי לשפר את זה בחודשים הבאים, יש כמה דברים שכדאי לעשות ועליהם נפרט כאן בהמשך.

אבל לפני כן, יש מקרים שהתזרים הוא שלילי בגלל סיבות טכניות בהן צריך לסדר את התזרים כדי לקבל את תמונת מצב נכונה. לכן, כדאי להתחיל, ממעבר על הסיבות האפשריות לתזרים שלילי ולדייק את התזרים בעקבותיהן:

  1. לא נשארה יתרה להוצאות משתנות השבוע, אבל להמשך החודש דווקא נשאר - במקרה כזה התזרים הוא עדיין חיובי, אבל לא נשאר כסף להוצאות משתנות השבוע.

  2. יכול להיות שפתחת הרבה קטגוריות במעקב (מעל ארבע קטגוריות) ולכל אחת מהן הגדרת צפי הוצאה בסכום יחסית גבוה - המערכת כבר בתחילת החודש לוקחת בחשבון את הסכום של צפי ההוצאות בקטגוריות ומחשבת אותו בתזרים. לכן כדאי לערוך את הסכום של הצפי ולהתאים אותה להערכה שלנו של כמה נוציא החודש בקטגוריה.

    באופן כללי, ההמלצה שלנו היא להשאיר בתזרים רק את הקטגוריות שיורדות בכל חודש לעיתים קרובות ולהימנע מריבוי קטגוריות. ככה יהיה יותר קל לעקוב אחריהן, על כמה כסף נשאר להוציא בכל אחת מהן וגם על כמה כסף נשאר להוציא על הוצאות משתנות השבוע.

  3. נמחק צפי להכנסה קבועה - יכול להיות שהמערכת צפתה שתיכנס הכנסה קבועה ממשכורת או קצבה במהלך החודש. היא לא נכנסה בפועל, ולכן המערכת מחקה את הצפי. זה אומר שהחישוב של התזרים השתנה וייתכן שעומד על יתרה שלילית. במקרה כזה אפשר להוסיף צפי הכנסה משתנה, עד שהיא תיכנס בפועל.


  4. יש בתזרים הוצאה גדולה שצריך להחריג - המערכת מציגה בתזרים את כל התנועות שנעשות בחשבונות הבנק והאשראי במהלך החודש. יכול להיות שיש הוצאה גדולה שהיא בעצם לא חלק מהתזרים, כמו למשל תשלום על חופשה שיצא מכסף שחסכנו אליו בעו״ש ולא מההכנסות של החודש הנוכחי. במקרה כזה כדאי להגדיר את ההוצאה כ״לא תזרימית״ והיא לא תיקח חלק בחישוב של התזרים


  5. אם עברת על כל האפשרויות שלמעלה והתזרים עדיין שלילי, זה אומר שסכום ההוצאות גבוה מסכום ההכנסות ושכדאי לעשות כמה פעולות כדי לצמצם אותן:

👈 הוצאות קבועות

(כמו חשמל, משכנתא, מינויים והוצאות בתשלומים)

כדאי לעבור על כל ההוצאות הקבועות ולבדוק באיזו מהן אפשר להוזיל את ההוצאה. מה שצריך זה לשמור לעצמנו שעה פנויה ומוטיבציה גבוהה כדי לעבור על כל ההוצאות הקבועות, ליצור קשר עם הספקים, ולבקש הורדה בסכום של התשלום החודשי הקבוע בהתאמה לכל הוצאה. אפשר למשל להחליף את ספק האינטרנט, לבטל ביטוחים כפולים, ולבטל מינויים שלא בשימוש. יש עוד דרכים לצמצם את הוצאות קבועות, אפשר לקרוא עליהן בפירוט במאמר כאן.

👈 קטגוריות במעקב

(כמו אוכל בחוץ, הוצאות סופר, רכב, פארמה ותחבורה ציבורית)

  • כדאי לבדוק בכל קטגוריה, אם אנחנו באמת מתכננים להוציא החודש את אותו הסכום שמוגדר בצפי, במקרה שלא, כדאי לערוך את הסכום, אפשר גם ל-0 ₪.

  • תמיד כדאי להגדיר יעדים להוצאה באותן הקטגוריות ולנסות לעמוד בהם במהלך החודש. למשל, אם בהוצאות על אוכל בחוץ קיים צפי עד סוף החודש של 550 ₪ אפשר לקחת החלטה שעד סוף החודש ננסה לעמוד ביעד הוצאה של עד 200 ₪ (במקום ה550 ₪ שהוגדרו במקור) ככה אפשר לחסוך באופן מיידי 350 ₪.

  • אפשרות נוספת היא לבטל את רוב הקטגוריות במעקב ולהשאיר רק את הרלוונטיות ביותר, אלו שנרצה את המעקב על סכום ההוצאה שלנו בהן בכל חודש. ככה יהיה לנו פחות מעקב על יעדי הוצאה שונים במספר גדול של קטגוריות, ונוכל להתמקד בסכום שאפשר להוציא בכל שבוע על הוצאות משתנות בלבד. כלומר המעקב יהיה קל יותר.

👈 להגדיר יעדים

אם נרצה לסיים את החודש עם יתרה שלילית נמוכה כמה שאפשר - כדאי לנסות ולצמצם בהוצאות שהן לא מאוד חשובות לנו עד לסיום החודש. הסיבה היא שכל הוצאה נוספת תעמיק את החריגה ואת סכום התזרים השלילי.

לסיום, חשוב לזכור שאם התזרים שלילי בחודש הזה, זה לא מעיד גם על החודשים הבאים. זה סימן לזה שהמטרה שלנו עכשיו היא לסיים את החודשים הבאים עם תזרים חיובי 🌿


מדריכים קשורים

האם קיבלת תשובה לשאלתך?